Foodvalley ondernemers worden pro’s in digital marketing

Digital marketing inzetten bij erfverkopen

Agrarisch ondernemers helpen om beter zichtbaar te zijn met de inzet van internet. Dat was het doel van de Workshop Digital Marketing, die begin deze maand werd georganiseerd van het Agroloket. De workshop werd gegeven door Wija Koers, specialist in digital marketing: “Als je klanten vraagt om speciaal naar jou toe te rijden voor verse melk, dan moet je iets extra’s te bieden hebben. Dat vraagt om een professionele aanpak.”

De workshop bestond uit twee dagdelen en werd gefinancierd door gemeente Ede. 12 deelnemers kwamen uit verschillende sectoren en hadden uiteenlopende vragen. Allemaal werken ze al met online activiteiten om de verbinding met hun klanten te versterken. De één verkoopt vlees van eigen kalveren, de ander maakt zeep met de melk van eigen geiten. Veelal zijn het praktische vragen waar ondernemers dagelijks tegenaan lopen. Hoe kan je Facebook bijvoorbeeld effectief inzetten om daadwerkelijk meer klanten naar je boerderijwinkel of webshop te trekken? Hoe vaak moet je berichten plaatsen? Sommige content roept ook juist negatieve reacties op; hoe ga je daarmee om?

“Hoe kan ik Facebook inzetten om de inwoners van de woonwijk naast mijn melkveebedrijf naar mijn melktap te trekken?”

Strategie bepalen
De allerbelangrijkste vraag die je volgens Wija aan jezelf moet stellen als je kanalen wilt opzetten: “Waarom heb ik een boerderijwinkel en wat wil ik daarmee bereiken? Schrijf dat voor jezelf op: het antwoord op die vraag geeft namelijk richting aan welke kanalen je kiest en hoe je die gaat inzetten.”


Vooraf aan de training had Wija Koers de online kanalen van de ondernemers al doorgenomen. De ondernemers kregen daarop van haar meteen persoonlijke feedback. Tijdens het eerste deel van de training leerden ze over de digitale reis die een klant aflegt en strategieën die je kunt gebruiken om social media in te zetten.

“Ik heb een bedrijf met neventakken; hoe kan ik met mijn online kanalen verschillende klantendoelgroepen bedienen? “

Professioneel aanpakken
Steeds meer boeren zijn de afgelopen jaren aan een vorm van directe verkoop gaan doen. Maar om er echt een serieus verdienmodel aan te kunnen hangen, moet je het professioneel aanpakken volgens Wija: “Gewoon wat eigen producten in een oude schuur neerleggen gaat echt niet werken. Daarmee trek je geen klanten. Je vraagt in veel gevallen van mensen dat ze omrijden naar het buitengebied om bij jou boodschappen te komen doen. Dan moet je dus ook wat extra’s bieden. Stel jezelf de vraag: zou ik hier boodschappen willen doen en waarom? Vervolgens moet jouw look en feel overal terugkomen, van de inrichting van je winkel tot je webshop en social mediakanalen.”

“Ik plaats al veel op social media, maar een berichtje maken kost mij nu nog veel tijd en ik twijfel soms of een bepaald bericht negatieve reacties kan opwekken. Ik wil graag daar graag beter, efficiënter en zelfverzekerder in worden.”

Communicatie roept
Wija benadrukte dat je online marketing er niet zomaar even bij doet: “Alles wat je aandacht geeft, groeit. Je moet je online kanalen echt serieus voeden. Continuïteit houden in het plaatsen van content vinden mensen vaak lastig, omdat ze druk zijn en er veel zaken op het bedrijf zijn die tussendoor komen en aandacht vragen. Een koe die moet kalveren, kinderen die van school moeten worden gehaald, de voerleverancier die op de stoep staat: dat zijn allemaal zaken die jouw ‘roepen’. Je online communicatie ‘roept’ niet, dus stel je het vaak weer uit. Om het tot een succes te laten worden moet het juist wél een van jouw prioriteiten worden om steeds aandacht aan te besteden. Daarvoor is het zo belangrijk dat je voor jezelf helder hebt waaróm je dit doet en wat je ermee wilt bereiken.”

Blijf op de hoogte

Asset 7 Meer nieuwsberichten

‘Het blijft superspannend’

Conny van den Top heeft de afgelopen jaren steeds kleine stapjes gezet naar een meer natuurinclusieve bedrijfsvoering. Vanuit gemeente Ede en LTO Noord heeft zij