“Binnen de eerste 7 seconden waarin mensen zich een mening vormen, een goede indruk van je agrarisch bedrijf achterlaten.” Hospitality trainer Mariëlle van Tol neemt agrariërs in de workshop Gastheerschap mee in hoe je mensen ontvangt op je boerenbedrijf. Adviseur Steven van Westreenen schoof het eerste dagdeel aan om deelnemers bij te praten over de Omgevingswet. “Gastheerschap vormt bij deze wet een centraal speerpunt voor de ontwikkeling van je bedrijf.”
Op 18 januari werd het eerste deel van de workshop gehouden. De workshop Gastheerschap bestaat uit een training van twee dagdelen. Het wordt georganiseerd vanuit het Landbouwnetwerk Regio Foodvalley. Gemeente Ede is financierder. Ook meedoen? Op dit moment wordt gezocht naar financiering voor een tweede ronde. Meld je aan voor de reservelijst.
Wie heb je voor je?
De eerste oefening in de training ging over het inschatten van je gasten en hun wensen. Van Tol: “Als gastheer is het ontzettend belangrijk dat je je richt op je gasten en je eigen product. We maken daarin onderscheid tussen gastgerichtheid, gastvrijheid en gastheerschap. Gastgerichtheid is alles wat je organiseren moet om gasten te kunnen ontvangen. Dat verlangt visie, organisatorisch vermogen en kost soms ook geld. Het gastheerschap dat ben je zelf en gaat over jouw gedrag. Iedereen op je bedrijf doet daarin mee, ook je personeel en zelfs de hond. Maar het kost nooit geld. Daar kan je dus echt wat aan doen! In gastvrijheid komen die twee elementen samen en dat bepaalt hoe de ander het ervaart.”
Verwachtingsmanagement
“Als gastheer wil je graag een goede indruk van je bedrijf achterlaten. Dat begint al bij de indruk die ze krijgen van je website, een eventuele uitnodiging vooraf en wat je van tevoren met hen afspreekt”, vertelt Van Tol. Maar ook: hoe ziet jouw erf eruit? Belangrijk is dat al deze dingen aansluiten bij het verhaal van jouw eigen bedrijf. Wat is jouw visie op je bedrijf? Wat wil je vertellen en wat wil je laten zien? Alles werkt daarin mee.”
Omgevingswet
Adviseur Steven van Westreenen schoof aan om de ondernemers bij te praten over de Omgevingswet die naar verwachting in 2022 ingaat. “Gastheerschap wordt een centraal punt in die wet. De relatie met je buurt gaat een spil vormen bij de plannen die je in de toekomst wilt gaan realiseren op je bedrijf. Mensen mee kunnen nemen in je plannen, participatie organiseren, alles om draagvlak voor je bedrijf te vergroten. Met het dalend aantal boerenbedrijven zijn je buren steeds vaker geen boeren meer. Dat vraagt van jou als ondernemer dat je meer moet uitleggen en afhankelijker wordt van de mening die de buurt zich over jouw plannen vormt.” Lees hier meer over de Omgevingswet.
Gesprekstechnieken
In het volgende deel van de training gaan we aan de slag met praktische gesprekstechnieken. Hoe ga je om met mensen die het helemaal niet met je eens zijn? “Als boer ben je vaak emotioneel betrokken bij je bedrijf en hoe je je dieren houdt bijvoorbeeld. Daardoor kan je je gastheerschap soms lastig uitdragen omdat je je aangevallen voelt. Het is moeilijk om los te koppelen wat er in de sector speelt en vragen die je van mensen op het erf krijgt”, vertelt een van de deelnemers. Volgens Van Tol is het belangrijk dat je voorkomt dat je in een welles-nietes spelletje beland. “Belangrijk is dat je trots bent op het bedrijf wat je vertegenwoordigt. Gelijk hebben wordt vaak overschat; je hoeft iemand niet te overtuigen om goed uit te leggen waarom je iets doet. Daar gaan we de volgende keer mee oefenen.”